För att kunna släppa taget om stressen under en kortare ledighet behöver du enligt forskning ha kontrast till vardagen. Det betyder inte att du behöver resa långt bort eller ta in på ett exklusivt spahotell, det räcker med att du bryter dina rutiner något.

Forskning visar att vi under kortare ledighet ska göra tvärt emot vad vi brukar för att få kropp och sinne att koppla av och tänka om snabbare. Har du ett stillasittande arbete, rör på dig, arbetar du inomhus, bege dig ut och vice versa. Ät annorlunda frukost, ring någon du pratar med sällan och ägna de första dagarna åt saker du i vardagen inte gör. Att ladda batterierna genom kortare ledighet kräver helt enkelt kontraster till vardagen för att ledighetskänslan ska kicka igång.

Saker som är bra att förbereda inför ledigheten:

  • Prata med din chef om hur du vill ha det under ledigheten. Du vill vara just ledig, och inte ha ansvar för något, även om det endast skulle krävas att kolla mailen en gång om dagen. Tillsammans får ni hitta en lösning som gör att du kan vara helt ledig under de ledig dagarna.
  • Ha autosvar på mailen
  • Ha avstängd jobbtelefon

Gör julen vilsam för DIG

Julen är ett stort stressmoment för många, trots att högtiden egentligen enligt traditionen ska vara fylld med frid och vila. Hur pressar man fram ett lugn i en stressad tid och hur firar man en familjehögtid om man lever som singel och inte har en familj som man kan eller vill umgås med? Många stångas med dessa frågor som rör våra liv generellt snarare än endast julen. Vi måste lära känna oss själva, ta ansvar för livet vi lever och kommunicera våra önskemål och viljor med våra medmänniskor. Hur ska vi annars kunna existera tillsammans utan att förgöra varandra och oss själva? 

Här är några råd på vägen till en fröjdefull jul, på DITT sätt:

  • Känn efter hur du vill ha det under långhelgen, vad skulle du må bäst av om du utgår helt ifrån dig själv och inte traditioner eller normer?
  • Gör en prioritering kring vad som är viktigast för att du ska må så bra som möjligt.
  • Berätta för din omgivning om hur du känner och tycker.
  • Var beredd att jämka med andras önskemål, men gör det enligt din prioordning.
  • Påminn dig själv då och då om din priolista och varför du har valt som du har valt för att inte dras med i julstressen utan att du tänker på det.
  • Sluta snegla på andras sätt att fira, utgå ifrån dig själv.
  • Utgå inte ifrån att alla har samma målbilder och önskemål som du har. Vill du bli respekterad för dina val, måste du respektera andras.
  • Utgå inte från att alla har samma förutsättningar eller behov som du. Religion, familjesituation, ekonomi, plats i livet, hälsa och ork har avgörande roller för hur en människa uppmärksammar eller ser på julen.

 

Källor: Må Bra, Stressforskningsinstitutet, stress.se