Nu börjar tiden på året då gemene svensk dricker mer alkohol än vanligt. Värmen, alla sociala tillställningar, känslan av att vi behöver varva ner och så klart – ledigheten, gör att vi närmast slentrianmässigt “unnar” oss mer alkohol än övriga tider på året. Men det har sitt pris, både på vår kropp, vårt psyke och vår omgivning.

Studier visar att många svenskar har svårt att trappa ner sin alkoholkonsumtion efter semestern. Det är problematiskt på många sätt, inte minst för kroppen, den mentala hälsan och övriga familjemedlemmar som kan ha lidit i det tysta (eller uttalat) när det druckits alkohol mer än vanligt. Framför allt visar forskning att barn känner oro och otrygghet när de vuxna dricker mycket alkohol för att stämningen kan bli annan än de är vana vid. De flesta som tar ett extra glas under semestern gör det med gott uppsåt, för att exempelvis kunna varva ner, men positiva känslan är oftast bara tillfällig.

– Att dricka för att varva ner är ingen bra idé. Alkohol har en bedövande effekt som gör att vi tillfälligt känner oss lugnare och mer avslappnade. I stunden kan det kanske kännas som att det hjälper men risken är stor att man mår sämre på sikt, säger Anders Hammarberg, legitimerad psykoterapeut inom Beroendecentrum Stockholm och docent i klinisk beroendeforskning vid Karolinska Institutet.

Tips till alkoholdrickande semesterfirare
Gör ett test på Alkoholprofilen.se innan semestern för att få en bild över dina alkoholvanor. Försök sedan att planera ditt drickande av alkohol så att du före semestern väljer ut tillfällen då det är okej att dricka vin eller öl med alkohol. Prata också med din partner, vänner och familj om hur du/ni ser på att dricka under ledigheten. Varva med alkoholfria alternativ och drick vartannat glas vatten. Det är lätt att glömma att det finns enorma mängder alkoholfria alternativ till både drinkar, öl och vin.

Alkohollinjen
För den som behöver stöd i att förändra sina alkoholvanor kan Alkohollinjen vara till hjälp. Alkohollinjen har funnits sedan 2007 och drivs av Stockholms läns landsting och erbjuder stöd till personer som vill förändra sina alkoholvanor, men också till anhöriga som oroar sig för närståendes alkoholvanor.

Tips för att dricka mindre
För dig som vill dricka alkohol och behålla kollen i sommar, tänk på det här:

  • ät innan du dricker
  • bestäm i förväg vad och hur mycket du ska dricka
  • drick långsamt
  • välj alternativ med lägre alkoholhalt
  • växla med alkoholfria drycker och vatten
  • späd drinkar
  • fyll inte på så snart glaset är tomt
  • drick bara alkoholfritt efter ett visst klockslag
  • ha inte alkohol hemma
  • tacka nej om du blir bjuden på alkohol
  • välj i vilket sällskap och i vilka sammanhang du dricker alkohol.

Källa: IQ, Må Bra, DN, SVT