Studier visar att det krävs tydliga gränser mellan arbetsliv och privatliv för att vi ska må bra och samtidigt kunna prestera på topp. Idag, när många tvingas arbeta hemifrån blir den gränsdragningen svårare än vanligt. Här följer några tips på hur du som jobbar hemma gör det bäst, för att behålla gränsen mellan jobb och fritid.

1. Ha vanliga arbetstider
Trots att det är enklare att börja arbeta tidigare när du inte behöver ta dig till din arbetsplats, är det bra om du behåller samma arbetstider som du brukar. Detta innebär också att du ska vara ur pyjamasen, påklädd och iordninggjord när arbetsdagen börjar. 

2. Skapa ett hemmakontor
Om du har möjlighet, ha en separat plats där du kan jobba. Om jobbprylarna inte kan ligga framme, förvara eventuella arbetsrelaterade saker som block, pärm, jobbdator- och telefon i exempelvis i ett skåp eller en hylla, och ta fram det precis innan arbetsdagen startar. När klockan visar arbetsslut, sätter du tillbaka allt för att ha fritid. Det är också viktigt att du har en ergonomisk arbetsmiljö. I många fall kan arbetsgivaren bistå med ordentlig skärm, stol och bord vid beordrat hemarbete. Om din arbetsgivare inte erbjuder detta kan du med relativt enkla medel se till att du får en dräglig arbetsmiljö ändå genom att använda exempelvis strykbrädan som ståbord, sitta på kuddar om relationen mellan köksbordet och stolen är för långt, samt ha en kudde i ryggen om stolen känns för djup. Tänk på att byta ställning titt som tätt för att inte bli stel (detta gäller vid både hemma- och kontorsjobb).

3. Behåll rutinerna
För att du ska kunna vara produktiv är det viktigt med goda rutiner, annars är det lätt hänt att du blir distraherad och inte får saker och ting gjorda.

Försök ha samma upplägg på dagen som du har när du är på jobbet. Sitter du mest i möten på förmiddagarna, försök förlägga videomöten till den tiden så du har eftermiddagen på dig att producera och beta av mail. Oavsett hur den ser ut är det viktigt att ha en rutin att hålla sig.

4. Glöm inte att ta pauser
Varken du eller någon annan blir glad av att du sitter och jobbar 8 timmar i sträck. Lägg in små pauser, även om du inte kan gå till kaffemaskinen eller småprata med kollegor så kan du planera in fika via zoom, Teams, Facetime, Google Hangouts, Skype eller något annat liknande verktyg. Eller passa på att ta en promenad. Frisk luft är alltid bra. 

5. Avstämningar med chefen/medarbetarna
Vid hemmajobb är det än viktigare att stämma av och checka läget med sina medarbetare. Detta hjälper för att behålla motivationen och teamkänslan, samt förstärker arbetsmoralen, så att du vid arbetsdagens slut med gott samvete kan släppa jobbet och ta ledigt.

Källa: Academic work, Dagens Industri, Motivation.se