Att komma tillbaka till jobbet efter semestern är sällan lätt. Vi kan ha skaffat oss nya rutiner i semesteranda, långa sovmornar, senare middagstider, oplanerade dagar där lust och infall har fått styra. Datorkoder, mappsystem och jobbvardagens inrutade system har förpassats till pereferin, med all rätt. Och nu är det plötlsigt dags att plocka fram allt igen… Men hur gör vi det utan att bli bittra och trötta redan i september?

Har du varit med om så kallad ”semesterblues”? Några av de viktigaste symptomen av ”bluesen” efter semestern är sömnlöshet, låg energi, kort stubin, bristande koncentration och ångest. Post-semestersyndrom som det också kallas kan beskrivas som resultatet av ett plötslig friförande av stresshormoner efter en viktig händelse, som ett bröllop, en högtid med mycket på den sociala agendan, eller en tid med frihet och upprymdhet – som semester. En amerikansk undersökning från 2018 visade att 87 % av respondenterna var oroliga när de återvände till jobbet efter att ha tagit semester. Här är några av de främsta anledningarna för att förklara den höga siffran på oron:

Att återgå till rutinen, 37 %

Att komma ikapp med eftersatt arbete, 31 %

Att återgå till en hektisk miljö, 27 %

Att behöva beta av en stor volym olästa e-postmeddelanden, 26 %

Det finns dock flera sätt att lindra oron vid tillbakagången till jobbet. 

5 tips för en stressfri återgång till jobbet

  1. Blockera din kalender för första tiden på jobbet

Det kan vara viktigt att ta ett steg tillbaka för din psykiska hälsas skull, och för att ge dig en chans att sätta dig in i den aktuella situationen på jobbet när du kommer tillbaka. Att komma tillbaka till jobbet med en vecka eller veckor fulla av möten kan hindra dig att gå vidare med de uppgifter som har samlats på ditt bord medan du var borta. Att blockera din kalender hjälper dig att ha en allmän titt på vad som har hänt i din frånvaro, organisera en handlingsplan och prioritera uppgifter.

  1. Planera en e-poststrategi

E-post är det dominerande kommunikationsverktyget för många arbetsplatser. Enligt det tyska statistikföretaget Statista kommer 376 miljarder e-postmeddelanden att skickas och tas emot över hela världen, år 2025.

Ett viktigt tips är att undvika att stressa över mängden e-postmeddelanden, eftersom det kan vara annonser, konversationskedjor eller spam. Istället är det bästa att du organiserar e-postmeddelandena genom att kategorisera och dela upp dem efter uppgifter och prioriteringar; detta kommer att ge en bättre bild av din inkorg utan att drunkna i mängden.

  1. Umgås med kollegorna

Även om arbetsbelastningen kan vara hög är ett utmärkt sätt att koppla av under ett par minuter att ta en fika med kollegor. Att prata om semestern, upplevelser och anekdoter hjälper till att minska stressnivåerna och få dig uppdaterad om vad som har pågått i organisationen och för dina kollegor. Kommunikation mellan kollegor påverkar arbetsplatsen och de anställdas psykiska måenden positivt. I slutändan kan samtal med kollegor göra de första veckorna efter semestern både inspirerande och stärkande.

  1. Överdriv inte

Efter semester är det lätt att tro att man för att komma ikapp behöver förlänga sin arbetstid. Detta kan dock leda till ytterligare stress och det kommer med största sannolikhet att påverka din produktivitet negativt på lång sikt, även om du känner att du gör mer på kort sikt.

Semester är en viktig del av balansen mellan arbete och privatliv. Därför måste alla eventuella skuldkänslor för att ta ledigt elimineras och du bör undvika att överanstränga dig när du kommer tillbaka för att behålla den positiva energi som samlats under din semester så länge som möjligt. Det är här lagarbetet kommer in i bilden; alla organisationer behöver ge sina anställda de bästa förutsättningarna för att må bra i livet . Att se till att du har en plan på plats för att delegera uppgifter och hålla projekt i rörelse medan du är borta kan hjälpa till att minska behovet av extra ansträngningar när du kommer tillbaka.

  1. Prioritera egenvård

Ge dig själv lite utrymme att mellanlanda mellan semester och jobb. Prioritera dig själv och låt de första veckorna med jobb och vardag vara lite lugnare, utan sociala åtaganden varje kväll, men gärna några dagar i veckan. Gå och lägg dig så tdigt du kan, ta hand om dig själv med motion, bra och god mat, gör kul saker vissa kvällar, passa på att vila andra. Balans, balans, balans. 

Källa: Psychology Today