Att be om ursäkt på riktigt, och bli förlåten för något som du har gjort kräver mer jobb än vi ibland tror. Enligt terapeuterna och författarna ​​Gary Chapman och Jennifer Thomas finns det fem olika ursäktstyper som vi alla borde känna till.

Vi har alla säkert gjort saker i livet som vi har behövt be om ursäkt för, i stort och smått. Saker som vi ångrar och som kräver att vi har visat just det – ånger. I både kollegiala sammanhang, kärleks- och vänskapsrelationer är det viktigt att nå fram med sin ursäkt på rätt sätt för att den ska kunna tas emot och accepteras. Enligt författarna och terapeuterna Cary Chapman och Jennifer Thomas finns det fem ursäktstyper. Ibland kan alla behövas för att bli förlåten, och ibland krävs bara en eller två. Ett “förlåt” räcker helt enkelt inte om du har gjort någon besviken. 

Visa förståelse för besvikelsen.

Det du försöker säga med denna typen av ursäkt är: ”Jag mår dåligt av att mitt beteende har skadat dig eller att mitt beteende har skadat vårt förhållande”. Forskning visar att vi ofta slentrianmässigt använder uttrycken ”jag är ledsen.” och “förlåt”. Men de orden ska aldrig sägas ensamma. Om du bara säger ordet ”förlåt”, erkänner du faktiskt inte att du vet vad du gjorde för fel. Berätta istället vad du är ledsen för:

”Jag är ledsen att jag tappade humöret och skrek åt dig.”
”Jag är ledsen att jag kom hem en och en halv timme sent och vi har missat vår gemensamma aktivitet. Jag vet att du såg fram emot det ”

Och sluta aldrig med ordet ”men”. Om du säger ”Jag är ledsen att jag tappade humöret och skrek åt dig, men om du inte hade gjort ___ hade jag inte skrikit”, ber du inte längre om ursäkt. Istället skyller du på den andra personen för ditt beteende.

 

Ta ansvar.

En annan typ av ursäkt är faktiskt att ta ansvar för ditt beteende, till exempel med ord som:

”Jag hade fel.”

”Jag borde inte ha gjort det.”

”Jag har ingen ursäkt för det.”

”Jag tar fullt ansvar.”

 

Erbjud återgäldning.

En tredje typ av ursäkt handlar om att gengälda den berörda, till exempel genom att säga:

”Hur kan jag göra det bra för dig?”

”Jag vet att jag har sårat dig djupt. Jag ångrar det, men låt mig göra rätt för mig.”

”Vad kan jag göra för att det ska bli bra mellan oss?”

För vissa människor är det här vad som behövs för att de ska känna sig sedda. Om du inte någonsin erbjuder att ställa saker till rätta, kan det vara svårt att tro på din ursäkt. 

 

Visa förändringsbenägenhet. 

Ibland kan det krävas större omställningar i livet eller relationen för att bli förlåten. Det handlar om att tydligt uttrycka att du är beredd att göra detta. 

”Jag gillar inte det jag gjorde, och jag vill inte göra det igen. Kan vi prata om det?”

”Kan vi göra en plan som hjälper mig att sluta göra det här beteendet?”

Detta kommunicerar till personen inte bara att du mår dåligt för det du gjorde utan också din önskan att göra det igen. Om du inte uttrycker önskan att ändra ditt beteende, kan det vara svårt att förlåta dig, speciellt om du gjorde samma sak förra månaden och månaden innan, ocn varje gång säger ”Jag är ledsen, jag är ledsen, jag är ledsen.” 

 

Be om förlåtelse.

Nummer fem är faktiskt att be om förlåtelse:

”Kommer du att förlåta mig, jag ber dig?”

”Jag hoppas att du kan hitta i ditt hjärta en vilja att förlåta mig.”

”Jag värdesätter verkligen vårt förhållande, jag vet att jag har skadat dig och jag hoppas att du kommer att kunna förlåta mig.”

Pressa inte någon att förlåta dig. Om personen har skadats djupt kan det ta några dagar eller längre att få svar, eftersom personen eller personerna brottas med sin egen smärta och behöver tid att komma till den plats där de kan välja att förlåta eller inte. Men då har du gjort ditt – uppriktigt bett om förlåtelse – sedan får du respektera om den godtas eller inte. 

Källor: Modern Psychology, studien When Sorry Isn’t Enough.