Sensommaren är här, ingen tvekan om det. Och när dagarna blir kortare och temperaturen sjunker, är det ofta svårare att hålla humöret ljust och positivt jämfört med de soliga sommarmånaderna vi just lämnat bakom oss. Självklart går det att behålla energin, det gäller bara att jobba lite på det.

Kallare, längre kvällar gör att många av oss spenderar mer tid hemma, blir mindre aktiva och sällskapliga. Skillnaden från sommaren kan bli väl stor och vi behöver jobba på att behålla energin vi laddade oss med under de ljusa månaderna. Oavsett din personliga situation och även om du lider av nedstämdhet eller vet att du lätt gör det när hösten knackar på, finns det flera användbara råd på hur du kan maximera din positiva energi frrån semestern och håller humöret uppe under den mörkare tiden på året.

Aktivera dig socialt

Istället för att vara ensam hemma är det viktigt att koppla upp sig socialt, särskilt under den här tiden på året. Håll kontakten med dina vänner och organisera sociala träffar eller aktiviteter som ni alla kan njuta av tillsammans. Varför inte gå med i en bokklubb, ordna en middag eller gå på en föreläsning. Ta helt enkelt med dig sommarens sociala vanor in i hösten.

Njut av naturen

Oavsett väder finns det inget som klår naturen som sinnesförbättrare. Gå en lång promenad, kanske med vänner eller familj, och ta med barnen och hunden också. Plocka svamp, drick kaffe, och ta del av naturens skönhet medan du fyller på dina mentala energier.

Planera din nästa semester

Ett sätt att ta sig igenom vintern med intakta energinivåer är att ha något att se fram emot – ett ljus i slutet av den kalla tunneln, om man så vill. Enligt en studie från 2010, bestående av respondenter i Nederländerna, visar att de som hade en inplanerad semester upplevde en ökning av lyckan långt före resan skulle ske. Förväntan på en rolig semester ökar ditt humör under dagarna, veckorna och månaderna fram till det – även när termometern visar -10 grader. Och en semester kan vara en helg i vänners fritidshus, ett spabesök, en långweekend med vänner i trevlig svensk stad. Det behöver inte vara något stort, kostsamt eller klimatosmart.

Träna på dina villkor 

Regelbunden träning kommer att höja dina fysiska energinivåer och är också en känd humörlyftare, som hjälper till att släppa stress och inre spänningar, och den eventuella ångesten som du kan uppleva. Under fysisk aktivitet frigör din kropp endorfiner – kemikalier som utlöser positiva känslor. En studie från 2013 vid Harvard University fann att deltagare som gick snabbt i cirka 35 minuter om dagen fem gånger i veckan förbättrade symtomen på mild till måttlig depression. Om du inte kan komma ut mitt i vintern, överväg att ta en rolig l Friskis & svettis-klass eller ett snabbt YouTube-pass hemifrån. Hellre något, än inget.

Lära dig något nytt

Varför inte utforska din kreativitet och starta en ny hobby i höst? Från chutneytillverkning till korthantverk, fotografering, linedance eller lära sig spanska, det finns mycket att hålla dig sysselsatt med under de kallare månaderna.

Se till att ha roligt

Bara för att sommaren är över är inte möjligheterna att ha kul det. Tvärt om. Nu är alla andra också tillbaka i sina rutiner, vilket betyder att det är lättare att anordna middagar, afternoon tea, brunch, promenader, skogsutflykter, spelkvällar, träningscirklar, bokklubbar eller vad du känner kan liva upp i livet. Hösten är inte tråkig, den är så rolig som du gör den!

Öva på att känna tacksamhet

Det kan kännas löjligt att gå runt att känna tacksamhet mitt i all stress, men forskning visar att det faktiskt funkar. Ta dig en stund varje dag att fokusera på vad du har som är positivt i ditt liv; vänner, familj, ett hem, ett jobb, naturen, hälsa, möjlighet att utöva intressen eller att hjälpa andra. Det behöver långt ifrån vara check på alla punkter för att du ska ha saker att vara tacksam över. Har du en eller två saker som ger dig kraft, ge dem lite extra fokus och tacksamhet. Läs vår artikel om tacksamhet här.