När det kommer till relationer är konflikter oundvikliga. Men det behöver inte vara plågsamt eller känslomässigt påfrestande. Par kan vara oense och ja, till och med bråka samtidigt som de visar varandra medkänsla och respekt. Det gäller bara att bråka på rätt sätt.

Argumentera, bråka, tjafsa. Vi kan kalla det olika saker, men hur vi än uttrycker det finns det i vår vardag, vare sig vi vill det eller inte. Att ha konflikter, stora eller små, med vår partner är en del av kärlekslivet för de allra flesta. Faktum är att psykologen Deborah Grody säger att gifta par som aldrig bråkar ofta är de som slutar i skilsmässa. Relationer som inte kan räddas, är relationer där lågan har slocknat helt, eller så var den inte där från början, enligt henne. När en eller båda partnerna är likgiltiga inför sin relation, bryr de sig inte tillräckligt för att ens bråka, helt enkelt.

Att bråka väldigt ofta eller att ha hetsiga och sårande konflikter är naturligtvis inte heller att föredra, tvärt om är det ohälsosamt. Men det är bra att veta att du kan ha bråk med din partner på ett konstruktivt sätt, och att det faktiskt kan föra er närmare varandra (enligt studie gjord av Society for Personality and Social Psychology). Forskare har funnit att bråk med en kärlekspartner orsakar kortsiktigt obehag av ilska, men också uppmuntrar till ärliga samtal som gynnar förhållandet i det långa loppet.

Om du vill bråka på ett hälsosammare och mer produktivt sätt, ha dessa saker i åtanke när du och din älskade tjafsar nästa gång.

Var nyfiken
Försök gå till botten med vad ni oftast bråkar om och varför ni gör det. Genom att prata om det, lär ni känna både er själva och varandra bättre. Ni kommer kanske inte sluta bråka, men ni kommer kanske hitta mer konstruktiva sätt att göra det på, som utvecklar er relation. 

Planera för bråket
Ja, det låter knasigt. Men visst har de flesta varit med om att stå i farstun med ytterkläderna på, just på väg till jobbet, när en argumenation drar igång. Det kan vara om frukostdisken, dagsplaneringen, soporna, hämtning på förskolan eller ett diffust snäsande av stress som triggar någon av er. Tänk om ni istället stoppar där och säger “nä, nu kysser vi varandra och pratar ut när vi har mer tid ikväll”. Att avsätta tid för att lösa meningsskiljaktigheter ger båda parter utrymme att tänka och förbereda sig. Ni kan tänka på det bästa sättet att kommunicera era känslor på ett lugnare och mer rationellt sätt, för att undvika aggressivitet, missförstånd, och att säga saker i affekt.

Ta en timeout om du eller din partner behöver en
Under ett bråk är det vanligt att en eller båda parter går in i “fight or flight-läge”. Människor går in i ett av dessa lägen när de tror att de kan vara i fara. Uttrycket syftar på när stresshormoner aktiveras för att ge människor mer energi att antingen bekämpa eller fly från det som hotar. När ett par befinner sig i denna osäkra zon är problemlösning högst osannolikt, eftersom varje person enbart fokuserar på att reagera på det upplevda hotet de känner från sin partner. Försök då att ta en timeout. Konflikten kommer förmodligen inte lösas i bråkande stund ändå.

Lyssna och be om förklaring
Det första du måste lära dig om konflikter är att aldrig avbryta. Detta kan vara mer utmanande än det verkar. Om din älskade säger att hen inte känner sig hörd, till exempel, bör du lyssna tills din partner är färdig med att tala. Be sedan om förtydligande om det är något du inte riktigt förstår.

Lär dig det rätta sättet att be din partner om ursäkt
Precis som människor har olika kärleksspråk har vi också har olika ursäktspråk. Det räcker inte att inse att du har sårat din älskade och att du är skyldig hen en ursäkt; Du måste känna hen tillräckligt för att skräddarsy din ursäkt efter hens behov.

Vissa människor vill ha stora gester och vissa vill endast ha visad förståelse för sina sårade känslor. Genom att ta reda på hur din partner vill ha det, visar du prov på en stor portion kärlek som handlar om mycket mer än bara konfliktlösning.

Källa: The Times