Varje månad uppmärksammar vi en aktuell samarbetspartner eller kund till oss på Lika Olika. I februari har vi haft äran att prata med Sofia Östman, biträdande rektor och klassläsare på Olympicaskolan i Hedemora. Här berättar hon hur hon arbetar med tolerans.

Vilken yrkesroll har du?
– Bitr.rektor åk 4-9, klasslärare åk 5 (undervisar i matte, svenska och engelska).

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att jag varje skoldag får möta våra elever och vara en del av deras väg mot framtiden och att jag varje arbetsdag får arbeta tillsammans med det härliga kollegiet som finns på skolan. Jag älskar att undervisa i klass och jag tycker samtidigt att det är ett roligt och spännande arbete att vara med och utveckla vår skola.

Vad är tolerans för dig?
– Att alla är lika värda, att alla ska få möjlighet att nå sina mål trots olika förutsättningar, att alla ska känna sig delaktiga och vara en del i en helhet, att alla ska känna att de är bra och att de har ett värde, att alla får känna sig meningsfulla och att de alla är bra just för att de är den person de är.

Hur använder du din syn på tolerans i ditt jobb på skolan?
– I skolarbetet ska alla elever kunna arbeta tillsammans med vem som helst. Vid grupparbeten i mindre eller större grupper spelar det ingen roll vem du arbetar med,  tack vare att inte alla i gruppen kan samma saker, kan eleverna hjälpa varandra. Jag och min kollega Linda, bestämmer vilka elever som arbetar tillsammans, vi bestämmer vilken kompis man tar sällskap med vid förflyttningar till olika lokaler i skolan, vilka som sitter vid samma bord i matsalen, vilka lag man ska vara med i på idrotten osv. Som elev hos oss är vår önskan att alla ska känna sig trygga i att alltid ha en plats i gruppen, att det alltid finns klasskamrater och arbetskollegor som bryr sig om och att alla är saknade när de av någon anledning är borta.

Vad gör du om du märker att någon beter sig illa mot andra i till exempel korridoren eller i klassrummet?
– Jag agerar! Jag ifrågasätter beteendet och markerar att det inte är ok. Hur vi sedan går vidare beror på vad jag sett och hört. 

Har ni någon policy och en plan att följa om ni märker att det pågår diskriminering eller intolerans?
– Ja, vi har en, vad vi i dagligt tal, brukar kalla ”Likabehandlingsplanen”. Den revideras av arbetslagen vid varje läsårsstart och alla klasser på skolan, från förskoleklass till åk 9, arbetar med denna plan under första skolveckan vid höstterminens början. Denna plan finns tillgänglig att följa om diskriminering eller intolerans skulle upptäckas.

Har du och ni på skolan märkt någon skillnad på elever och skolpersonal sedan ni började arbeta med Lika Olika?
– Marys föreläsningar är fantastiska! De har berört många och det har varit så bra att kunna dra paralleller till hennes föreläsningar när det hänt något eller när elever sagt eller gjort något felaktigt mot en annan elev eller mot en vuxen på skolan. Bra med förslag på nya övningar att arbeta med i gruppen. Vi har sedan skolans start arbetat mycket med allas lika värde, ett arbete som aldrig tar slut utan som fortgår hela tiden. 

Vad är du mest stolt över på Olympicaskolan?
– Att vi är en skola med en trygg atmosfär. Det är roligt att gå till jobbet, man blir glatt bemött av både barn och vuxna. På vår skola hälsar man på den man möter i korridoren, man tar hand om varandra och man hjälps åt. Och så serveras vi grymt god mat varje dag!


Om Olympicaskolan

Olympica bedriver förskolor och skolor i Hedemora, Ludvika, Vansbro, Gagnef, Leksand och Täby. Totalt har de över 750 barn och elever inskrivna i sina verksamheter. Olympica grundades år 2000 av Lillemor Gunnarsson. Skolornas profil är idrott, lek och rörelse.