Vardagen är här för de flesta och måsten, aktiviteter och allmänt kalenderkaos kan sätta vilken hjärna som helst i spinn. För att stoppa stressen innan den har gått för långt finns det vissa saker som du kan göra.

Ägnar du också massa tid varje dag åt att göra-listor, scrolla kalendern så att du verkligen inte missat något (eller någon), och att slänga i dig lite kaffe på stående fot, samtidigt som du planerar in aktiviteter, möten och tvättider? Oroa dig inte, du är långt ifrån ensam. Men i långa loppet är det inte bra för någon av oss att hetsa genom livet, för att vi vill hinna med så mycket som möjligt, alternativt för att vi tror att det är det som krävs av oss. Din vardag skulle bli mer kvalitativ bara du vågade bryta mönstren som tvingar dig att alltid vara på tå. 

Sakta ner.

Det finns tillfällen när du är så van att göra allt bråttom att du inte märker hur snabbt ditt liv har blivit. Genom att bara läsa orden ”Sakta ner” kan du pausa ett ögonblick, märker du det?. Detta steg nämns först så att du kommer att bära tanken med dig . Undvik multi-tasking. Det har blivit populärt, för att inte säga klyschigt, att multi-taska. Forskning tyder dock på att det finns en punkt där kvaliteten på det du gör minskar när du försöker fokusera på för många uppgifter samtidigt.  Bara för att alla gör det betyder det inte att du måste.

Hitta din tröskel för att minska avkastningen på antalet uppgifter du kan arbeta med. Ditt mål är att göra saker bra så att du kan må bra.

Gör ingenting som om det vore något. Det finns en konst att göra ingenting. Många människor kämpar med att ta sig tid att pausa och omgruppera. Även om du bara tar en fem minuterspaus för att göra ingenting, gör det!

Minska dina åtaganden.

Om du har nuvarande åtaganden gör dem, men inte mer. Från och med nu tar du på dig färre åtaganden. Du kanske kämpar till en början, men fokusera din avsikt på att förenkla ditt liv, och detta kommer att skapa större ro inom dig. Låt ditt slutmål motivera dig och dämpa dina skuldkänslor. Begränsa antalet gånger du säger ”Ja” genom att hålla en sammanfattning i din kalender. Bestäm först din ”komfortnivå” för hur många händelser du kan hantera på ett fredligt sätt. För det andra, håll dig till det antalet som du har bestämt. Var inte alltid den goda människan som säger ”Ja”. Välj istället dina tillfällen.

När du blir ombedd att delta i ett evenemang, försök att inte svara snabbt. Pausa istället ett ögonblick för att ta reda på om händelsen verkligen kommer att berika ditt liv. Om det inte gör det är det förmodligen bäst att säga, ”Tack för att du bjöd mig, men jag måste avstå denna gång.” eller “Tack för inbjudan, men jag hinner inte.”.

Utveckla en förmåga att säga ”nej” genom att kommunicera din avsikt. Det finns tillfällen då vissa människor inte accepterar ett ”nej” så lättvindligt. Detta är din väg att dela lite mer information med personen och sätta din gräns. Överväg att förstärka ditt ”nej” med något i stil med: ”Du är så snäll att tänka på mig, men jag gör några förändringar i mitt liv som verkligen är viktiga för mig, min familj och min hälsa, så jag måste hoppa denna gång.” Personen kommer sannolikt att stödja ditt beslut.

Eliminera allt onödigt.

Konsumtion bidrar ofta till stress. Inte bara ekonomisk utan även mental (för att inte tala om klimatmässigt). Fråga om du verkligen behöver en iPad eller den senaste elektroniska prylen, eller den cappuccinon “to go” till och från jobbet. Säg bara ”nej” till din konsumtion och ”ja” till din önskan att leva ett enklare, mer rofyllt och tillfredsställande liv. Varje gång du står inför ett beslut, försök medvetet att fatta ett beslut som överensstämmer med de långsiktiga egenintressen som du har arbetat fram. Hitta istället tillfredsställelse i de enkla sakerna i livet – umgås med vänner, i naturen eller skapa något med dina egna händer. Du kommer att upptäcka att inneboende belöningar kommer att förbättra din motivation och övergripande tillfredsställelse med ditt liv.

Rensa din närmiljö. 

Människor skapar sin egen omvärld och fyller den med föremål. Om du vill förenkla ditt liv, ransaka hur din omgivning ser ut och organiseras. Ett välorganiserat hem är ett hälsosamt hem. Att eliminera överskottsprylar som du inte längre använder hjälper till att rensa ditt hem, dina känslor och dina tankar. När din yttre värld är fri från röror, så kommer din inre värld att vara mer harmonisk också.

Ta minst 10 minuter om dagen för att organisera din omgivning. Använd helgen eller lediga dagar för att ta dig an större projekt som att städa garderober, lådor och garage. Sortera dina föremål i tre kategorier: Behåll; donera; och släng. Att ge bort lättanvända föremål till välgörenhetsorganisationer ger andra en möjlighet att njuta av föremålen.