Idag jobbar allt fler arbetsplatser med medarbetarskap som arbetsmetod. Ytterligare ett steg bort från hierarkisk micro management-styrning och ännu ett mot större ansvar för dig och andra i verksamheten. För att medarbetarskapet ska lyckas krävs mer än att du endast gör dina arbetsuppgifter, du ska tillsammans med dina kollegor se till att verksamheten drivs framåt, stämningen är god och att alla trivs. Den finns en rad saker du kan göra för att vara en bra medarbetare.

Medarbetarskap är ett begrepp som har utvecklats med åren och som innehåller flera aspekter. Som medarbetare är vi medskapare i verksamheten, med både krav och möjligheter till att bidra. Vi förväntas använda vår potential på bästa sätt och ta ansvar både för oss själva och vår arbetsmiljö. Chefens ansvar uppfattas vara att skapa samhörighet, motivera till prestation och öka viljan att samarbeta med kollegor och andra verksamheter. Medarbetarskapet däremot innefattar ett ansvar för att medverka till att skapa samhörighet, samhörighet med kollegor och andra verksamheter, att visa omsorg, respekt och lojalitet samt att bidra till egen och andras arbetsglädje. Här följer några saker du kan tänka på för att vara en så bra medarbetare som möjligt.

Visa närvaro

Var närvarande och visa intresse för människor omkring dig.

Bli ett “vi”

Hitta likheterna mellan er. Ni behöver känna er som ett ”vi” för att kunna samarbeta på ett bra sätt. Det kan vara ett gemensamt fritidsintresse, en bok ni båda läst eller någonting annat.

Tänk på hur du uttrycker dig

Sträva efter att förmedla värme och kompetens i allt du gör. Det handlar om det du säger, men ­också om ditt kroppsspråk och hur du formulerar dig i dina mejl. Ett huvud på sned signalerar till exempel vänlighet och ett lugnt, stilla kroppsspråk signalerar kompetens. Använd positiva superlativ som fantastisk, underbar, super.

Dela din kunskap

Tänk på att jobbet inte är någon tävling mellan kollegor om vem som presterar bäst eller har mest kunskap. I många yrken handlar det om en team-prestation och det är därför viktigt att hjälpas åt för att åstadkomma något bra tillsammans, så dela med dig av din kunskap. Alla har ni olika kunskaper och erfarenheter med er, så varför inte ta tillfället i akt att lära av varandra?

Ge beröm

När du upplever att dina arbetskamrater gör ett bra jobb – beröm dem. Det blir ju så mycket roligare att göra sitt arbete om man får erkännande för det. Ibland kan vi nog vara lite dåliga på att säga fina saker till varandra. Kanske har du gått runt och tänkt att kollegan passar väldigt bra i sin nya frisyr eller att en annan gjorde riktigt bra ifrån sig på mötet, men utan att säga det till dem. Börja ge dina medarbetare beröm, det uppskattas.

Läs Lika Olikas artikel om feedback här.

Var professionell

För att vara en bra medarbetare är det viktigt att du tar ditt jobb på allvar, annars riskerar det att gå ut över dina kollegor som får mer att göra. Var därför uppmärksam på vad som behöver göras och ansträng dig för gruppens skull. Det bidrar till en mycket bättre stämning än om dina kollegor upplever att du motarbetar dem genom att inte bidra lika mycket som de själva gör.

Var öppen med egna misslyckanden

Att våga berätta om sina egna misstag och tillkortakommanden bidrar till en tillåtande stämning. Alla gör fel ibland och det känns mer uthärdligt när man vet att andra också gör det. Att berätta om egna missar kan också göra att kollegan inte behöver göra om samma sak. Kanske kan ni tillsammans prata om hur ni rättar till felet på bästa sätt.

Stå för dina värderingar

Om du hör någon prata illa om en annan kollega, sänker stämningen med negativ jargong eller skojar på någon annans bekostnad – säg till! Studier visar att människor uppskattar medarbetare med patos och stark inre kompass, som vågar stå upp för sig själv och andras lika värde.

 

Källa: Jusek, Ledarna, Metro arbete.