Anhöriga och vänner spelar en viktig roll för den som är orolig och känner ångest. Just då behöver man trygghet, välbekanta rutiner och någon som lyssnar. I tider av osäkerhet som nu, när stora delar av världen har drabbats av Corona-pandemin, känner många oro. Här kommer några tips för hur du minskar din egen och dina medmänniskors oro.

Så minskar du din oro

  • Försök vara rimlig i intaget av nyhetsrapporteringen eller samtal om det som sker.
  • Fortsätt göra saker du mår bra av, även om det inte känns lika meningsfullt.
  • Behåll rutiner så gott det går eller skapa nya som passar situationen. Det signalerar lugn och trygghet till kroppen.
  • Var inte ensam med dina tankar om du känner dig nere eller orolig, tala med någon om din oro och dina känslor.
  • Aktivera dig fysiskt.
  • Försök att balansera dina tankar och undvik att tänka i ”svart eller vitt”.
  • Begränsa tiden som du följer nyheter och sociala medier för att uppdatera dig.
  • Ta bort push-notiser i din mobil.
  • Undvik att uppdatera dig kring nyheter sent på kvällen innan du ska sova. Dålig sömn ökar oron.

 

Så hjälper du en medmänniska med oro

  • Se till att finnas tillgänglig så att den som känner stress och oro inte lämnas ensam med sina tankar, utan kan tala med dig eller någon annan i er närhet om sina känslor.
  • Var försiktig med att säga sånt som kan förminska det som har hänt. Som ”det kunde ha varit värre”, ”du borde ha varit försiktigare” eller ”nu måste du väl ändå ha kommit över det där”. Det kan upplevas kränkande, eller göra att den som är i kris känner sig anklagad.
  •  Livet fortsätter för vissa nästan som vanligt, trots att förutsättningarna förändras. Vi reagerar alla olika. Därför är det viktigt att inte sluta stötta bara för att du själv kanske inte känner samma oro eller rädsla.

Källor: Röda korset, Psykologiguiden, Umo.se, Må Bra