One dream, one team! Eller?

Visste du att empati och medmänsklighet är direkt kopplat till företagets lönsamhet? Eller att affärspotentialen kring en innovationskultur är sprungen ur medmänsklighet och ett sunt självledarskap?

Alla medarbetare är investeringar. Som anställd ska man leverera sitt yttersta, varje dag. Men människor är inte robotar. Det måste finnas förutsättningar för att en individ ska klara av att verkställa sitt bästa. Nämligen empati, tolerans och ett inkluderande förhållningssätt.

Läs mer på maryjuusela.se

Hur arbetar vi med företag?

Sedan starten 2015 har Lika Olika arbetat med företag inom hälso-och sjukvård, fastigheter, telekom, statliga myndigheter, hotell och restaurang, läkemedel, transporter, gaming, försäkringar, bank, dagligvaruhandel mfl. Arbetet har skett med anställda på olika positioner, allt från ledningsgrupp till vaktmästeri eller hela företag. Ni arbetar direkt med Lika Olikas grundare Mary Juusela.

Läs mer på maryjuusela.se
Lika Olika har workshop
Mary föreläser i Finland

Vad gör vi med företag?

Till företag erbjuder Lika Olika inspirationsföreläsningar och workshops, med Lika Olikas grundare Mary Juusela, kring sociala kunskaper, konsekvenstänk, attityder, trivsel och tolerans m.m. Utbildningarna sker med fokus på ökad affärsnytta genom att öka enskilda individers potential (ROI) och det i sin tur öka gruppens totala kraft och potential för att nå hållbar tillväxt och en stark företagskultur som en attraktiv arbetsgivare.

Läs mer på maryjuusela.se

Varför välja Lika Olika?

1

Kunskapsflykt och snedvridna kostnader

Endast 13 procent av personal världen över är engagerade i sitt jobb. Varför? De känner sig inte sedda, får inte gehör, känner sig motarbetade eller oförstådda (källa: Gallup). En medarbetare med en lön på 30,000 sek levererar till företaget därmed endast värde motsvarande 12,000 sek. Sociala kunskaper och tolerans är viktigare än någonsin för att få bukt med den stora mängd potential och pengar som dagligen försvinner.

2

Kollektiv intelligens

Kollektiv intelligens innebär att man maximerar en grupps prestation att bli högpresterande. Idag försöker organisationer uppnå uppemot sex gånger fler mål än tidigare (källa: HHS Stockholm, Ekon. Dr. Philip Runsten). Men oavsett hur väl planerade och designade organisationerna är för att verkställa detta är det fortfarande människor som ska klara av att vara inkluderande, toleranta och kommunikativa.

3

Empatin har minskat med 40 procent

Under de senaste 30 åren har empatin minskat med 40 procent (University of Michigan). Mobbning, fientlighet, rasism och näthat har samtidigt ökat oproportionerligt mycket. Det vi hör och läser om oss blir slutligen en sanning och påverkar vår ork, förmåga och drivkraft kraftigt. Civilkuraget och toleransen måste stärkas för att fler ska kunna nå sin fulla potential.

4

21 st century skills

När förändringarna är stora, tiderna nya och människorna olika är sociala förmågor (21st Century Skills, World Economic Forum) avgörande för att bygga framtiden. Förmågor som blir allt mer viktigt för anställda att ha är självledarskap, tolerans, samarbetsfokus och kreativitet.

5

1100% ROI på varje investerad dollar

1100% ROI på varje investerad dollar i sociala kunskaper och värdegrundsarbete. Är det lönsamt att stärka beteenden och sociala kunskaper? Investerar man som företag vill man ha bästa möjliga avkastning. Columbia University visade i en studie att för varje investerad 1 USD på värdegrundsarbete och sociala och emotionella kunskaper fick man tillbaka 11 USD.

“Wow! Jag vet i tusan hur du gjorde, men du gick genom skärmen idag på vismas community online och fångade mitt hjärta, fick mig att skratta och gråta och verkligen tänka till och plocka mina russin. Att vissa kan göra det live är väl sin sak, men att kunna fånga sin publik och förmedla känslor som du gör via en skärm är inget annat är förbannat talangfullt. Så jag vill skicka ett TACK för att du förgyllde min dag idag!”

– Malin Lundgren, deltagare i Vismas Inspirationsdagar 2020

”Marys föreläsning och engagemang berörde på djupet. Hennes budskap var glasklart och behövs i så många olika sammanhang. Inte minst på jobbet. Mary skräddarsydde föreläsningen till oss och hennes budskap som passade perfekt in i det samtal vi hade på förmiddagen.”

– Anna Lönn Lundbäck, Regionschef Byggföretagen Väst

“Tusen tack för en drabbande och gripande föreläsning till våra anställda. Jag har fått väldigt många positiva kommentarer om ditt mod att våga visa vägen i sociala beteenden. Kollegor har sagt ’det här ska jag ta med mig hem och fundera på’, ’det här behöver vi prata mer om’ och ’tänk att jag faktiskt kan göra en sådan skillnad’. Du har fått oss att känna oss mer villiga och peppade att ta vara på varandra och förbise olikheter som något negativt.”

– Lotta Samuelsson, HR-chef på Lunds Kommunala Fastighetsbolag AB

Lika Olikas nyhetsbrev


Prenumerera på Lika Olikas nyhetsbrev om du vill bredda perspektiven, bli inspirerad, och ta del av aktuell forskning inom psykologi, beteendevetenskap, och sociologi.

Prenumerera här

Vill du veta mer?


Vi pratar gärna med er om hur vi kan hjälpa er.

Kontakta Mary Juusela på:
mary@likaolikametoden.se
070 363 98 31.